gallery/logo

 

www.dietetykiwonicz.pl

 

PORADNIA DIETETYCZNA
Zdrowych Świąt

 

Czy to, że przez święta nie chcesz przytyć znaczy, że masz ze smutną miną siedzieć z pustym talerzem przy suto zastawionym świątecznym stole? Na pewno nie. Tutaj, tak jak we wszystkim, należy zachować zdrowy rozsądek i umiar.
Najlepiej zaplanować, co i ile będziemy jeść. Możemy spróbować wszystkich ulubionych świątecznych potraw, ale nakładając sobie małe porcje. Dobrze też zacząć jeść od potrawy, którą lubimy najbardziej, wtedy łatwiej będzie zrezygnować z tego, za czym aż tak bardzo nie przepadamy. Warto zastosować zasadę „jednego talerza” – wszystko co zjem ma zmieścić się na jednym talerzu. Nie dokładamy już w trakcie jedzenia.
Wybierajmy jak najmniej kaloryczne dania. W ten świąteczny czas można zrezygnować z ziemniaków, makaronu, chleba a delektować się ulubionymi sałatkami czy potrawami mięsnymi.
Dobrze jest trochę zmodyfikować świąteczne potrawy tak, aby zmniejszyć ich kaloryczność. Wigilijna ryba będzie znacznie mniej kaloryczna, jeśli przyrządzimy ją w galarecie, upieczemy w folii lub usmażymy beztłuszczowo i bez panierki. Zupy i kapustę z grzybami przygotujmy bez zasmażki. Zupy czyste mają kilkakrotnie mniej kalorii niż zabielane i zagęszczane. Pierogi warto przyrządzić z dodatkiem pełnoziarnistej mąki orkiszowej. Pamiętajmy też, że odsmażanie znacznie zwiększa kaloryczność potrawy. Potrawy takie jak pierogi najlepiej odgrzewać w garnku do gotowania na parze. Ciast tortowych z kremem najlepiej unikać. Może warto przygotować marchewkowy piernik lub ciasta z bakaliami na bazie pełnoziarnistej mąki.
To, co wypijamy również jest źródłem kalorii. Nie przesadzajmy ze słodkimi napojami. Możemy poprzestać na filiżance kompotu z suszu (działa korzystnie wspomagając trawienie) i herbatkach z dodatkiem korzennych przypraw (imbir, cynamon), które działają rozgrzewająco a ich aromat podkreśla świąteczny nastrój.
A przede wszystkim nie należy przy stole siedzieć za długo. Miłą rozmowę z rodziną można poprowadzić również na świątecznym spacerze. Spacer na mroźnym, rześkim powietrzu z pewnością poprawi nam samopoczucie i pomoże spalić nadmiar skonsumowanych kalorii.
Zdrowych świąt

dr inż. Katarzyna Trzeciak

Poradnia Dietetyczna w Iwoniczu-Zdroju

www.dietetykiwonicz.pl

gallery/ciasto marchwiowe święta