gallery/logo

 

www.dietetykiwonicz.pl

 

PORADNIA DIETETYCZNA
gallery/piramida nowa
Nowa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

 

Opublikowany 2016/01/29

Na narodowym Kongresie Żywieniowym w Warszawie Instytut Żywności i Żywienia zaprezentował nową piramidę zdrowia. Najważniejszą zmianą, jaka pojawiła się w tym graficznym przedstawieniu zaleceń żywieniowych jest umieszczenie warzyw i owoców u samej podstawy piramidy. Podkreślono w ten sposób ich ogromną rolę w naszej diecie.

Najprościej mówiąc połowę każdego naszego posiłku powinny stanowić warzywa w różnej postaci. Dodatek warzyw do kanapek na śniadanie czy kolację to nie tylko dwa plasterki pomidora czy liść sałaty, ale spora miseczka surówki czy na przykład jedna duża papryka. Nasz talerz obiadowy w połowie powinny wypełniać gotowane i surowe warzywa najlepiej w różnych kolorach.

W nowych zaleceniach zwrócono również uwagę, że warzyw powinno być trzykrotnie więcej niż owoców w codziennym jadłospisie.

Nowa piramida podkreśla również dużą rolę aktywności fizycznej dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Od dawna przecież wiadomo, że ruch może zastąpić każde lekarstwo, lecz żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu.

Słodycze w piramidzie się nie pojawiają. Mamy je zastąpić owocami i orzechami. Nowością jest pojawienie się w piramidzie ziół, które dostarczają wielu prozdrowotnych składników.

dr inż. Katarzyna Trzeciak

Poradnia Dietetyczna w Iwoniczu-Zdroju

 

foto: http://www.izz.waw.pl/